Ta-da-da-daaaa ehk kui saatus koputab uksele.

 Kindlasti tundsite postituse pealkirjas ära ühe ammustest aegadest pärinevat tuntud teost. Või näiteks „Boom boom clap... Boom boom clap“. Ka see võiks kindlasti tuttav ette tulla. Kuigi mõlemad on tuntud on tegu esimesel juhul vabalt taasesitatava teosega, teisel juhul on tegu autori õigustega kaitstud teosega(1). 

Vaatasin otsa WIPO (Maailma Intellektuaalse Omandi Organisatsioon) poolt hallatavatele süsteemidele ning silma jäi kaks lahendust, mis on nende poolt välja töötatud, kuid on sama erinevad oma edukuses nagu eelpool toodud kahte muusikapala katvad autoriõigused (või siis nende puudumine). 

Üks neist ongi see sama – autoriõigused. Kui süsteem näeb ette, et autor omab teose õiguseid 70 aastat, enne kui teos muutub vabalt kasutatavaks, siis kaasaegse tempo juures on 70 aastat väga pikk aeg. Digitaalne sisu levib väga kiiresti, on muutuv ja pole kuidagi reglementeeritud. Näiteks kas meemid kuuluvad autoriõiguste alla? Või kas striimid peaksid olema autori õigustega kaetud? Ma arvan, et kumbagi neist väljendusviisidest ei olnud olemas, kui antud punkte kokku pandi. Samas ei lahenda see praegune olukord ära seda, mida ta pidi aitama lahendada – piraatlus on ikka veel olemas ja mida rohkem neid erinevaid voog-edastuse lahendusi tuleb, seda ahvatlevamaks antud variant taas muutub(2).

Kuid kus viga näed laita, seal tule ja aita... Kuidas seda võiks parendada? Algatuseks võiks uuendada seadusi, nii et oleks hõlmatud ka TI(tehis-intellekti) ja  digitaal loomingu erisusi. Samuti võiks vast üle vaadata ka kuidas on litsentsid tasakaalus looja ja tarbija huvidega. Ma usun, et kui võtta algatuseks ette juba paar väiksemat sammu on asi juba natuke parem kõigi jaoks.

Samas on olemas ka olemas lahendus, mis on ajale paremini vastu pidanud. Kui ma toon näiteks sõnad: Adibas, Neki. Siis neid seob soov olla kellegi teise moodi ehk olla tuntud kaubamärgiga sarnane. Kui ennist kirjutasin autoriõigustest, siis nüüd kaubamärgi kaitsest. Antud lahendus on ajale väga hästi vastu pidanud. Kui esinebki vaideid, siis neid lahendatakse üldjuhul juriidiliste isikute vahel. Samuti on võimalik kaubamärki kaitsta tähtajatult. 

Kui vaadata õiguste kaitsmise maailma üldisemalt, siis ka siin on veel teha küllaga. Aga ilmselt see ongi kõigi selliste suurtele ning rahvusvahelistele lepetele omane. Osapooli on palju, kõigil on erinevad huvid ning ootused ning konsensuse leidmine osapoolte vahel keeruline.Aga olgu see Ta-da-da-daa või „Boom boom clap... Boom boom clap“, head  muusikat, nagu ka head toodet on alati hea tarbida. Seega ehk meie jaoks annabki see kehtestatud reeglite standard mingi kindlustunde selles osas, mida me tarbime.





Allikad:
(1) https://www.easysong.com/search/songs/song-copyright-holder-information.aspx?s=17776
(2) https://www.wipo.int/en/web/copyright
(3) https://www.wipo.int/en/web/trademarks


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Kuidas Suströmming sai minu tuppa?

Kuidas ma Ameerikas käisin?

Aga miks me ei Gopherda Bobr’it?